Przejdź do menu Przejdź do treści

Wyniki badania platformy Navoica w Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uniwersytetów Krakowskich (RODBUK)

Po przeanalizowaniu zawartości 208 kursów MOOC zamieszczonych na polskiej platformie Navoica w maju 2024 r. opracowaliśmy uzyskane wyniki i umieściliśmy je w Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uniwersytetów Krakowskich (RODBUK).


Przeanalizowaliśmy, w których dyscyplinach naukowych mieszczą się kursy, w jakich są językach, ile jest adresowanych do użytkowników początkujących, a ile do średnio zaawansowanych i zaawansowanych, ile kursów przygotowały poszczególne uczelnie, jakie stopnie i tytuły naukowe reprezentują autorzy. Interesowało nas również, czy kursy zawierają wykłady wideo oraz towarzyszące im transkrypcje, animacje i napisy, czy zamieszczono udźwiękowione prezentacje PowerPoint i nagrania przewijanych ekranów, a także ile procent z możliwych do uzyskania punktów jest wymaganych do zaliczenia.
Sprawdziliśmy też zawartość merytorycznych forów dyskusyjnych zwracając uwagę na ich liczbę w kursie, aktywność użytkowników oraz proporcje wpisów merytorycznych i organizacyjnych.


Z analizy naszych danych wynika wiele wniosków na temat sposobów przygotowywania MOOC, najlepszych praktyk i popełnianych błędów, a także przyczyn ustępowania kognitywistycznego paradygmatu nauczania na rzecz konstruktywistycznego. Wskutek pandemii 163 kursy były tworzone w warunkach ograniczenia możliwości spotkań, koniecznych do realizacji i postprodukcji filmów. Pandemia utrudniła więc użycie wykładów wideo, najważniejszego kanału przekazywania wiedzy w MOOC. Utrudniła wykładowcom jednokierunkowe przekazywanie wiedzy studentom, fundamentalne dla paradygmatu kognitywistycznego. Słaba aktywność studentów w forach wskazuje z kolei, że paradygmat kognitywistyczny nie został zastąpiony przez konstruktywistyczny – wspólne wytwarzanie wiedzy.
Nasze dane są dostępne dla każdego i bezpłatne. Można je uzupełniać, aktualizować i wykorzystywać do dalszych badań platformy Navoica, analiz porównawczych z innymi platformami, wyciągania wniosków itd. Na ich podstawie przygotowaliśmy już trzy publikacje, które wkrótce ukażą się w druku. Zapraszamy do korzystania z naszych danych.


Zamieszczone są pod adresem:


Ślósarz, A. (2024). Elements of cognitivist and constructivist learning on Polish MOOC platform NAVOICA. RODBUK (Repository of Open Research Data of Krakow Universities, V1) [data set]. University of the National Education Commission. https://doi.org/10.24917/UKEN/FNMAGC


(Źródło zdjęcia: Energepic.com https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/zblizenie-zdjecia-monitora-159888  9.11.2024.)