Przejdź do menu Przejdź do treści

Walne Zebranie Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego 2024

29-30.11.2024 r. odbyło się Walne Zebranie Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego w Gmachu Nowym Technologicznym, należącym do Politechniki Warszawskiej. Przybyli Członkowie z Gdańska, Poznania, Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Białegostoku i Cieszyna. SEA rozważa podjęcie starań o utworzenie w Polsce dyscypliny naukowej Technologia edukacyjna, na wzór popularnej w świecie Educational Technology.

 


Publikacja za uprzejmą zgodą Prezes SEA dr hab. Magdaleny Roszak z. Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (z lewej). Fot. Dr Izabela Maleńczyk (Politechnika Warszawska)

 

Dr hab. Anna Ślósarz prof. UKEN uczestniczyła w spotkaniu również jako Kierownik Interdyscyplinarnego Zespołu Badań nad MOOC, działającego przy IDSM. Przedstawiła prezentację Technologia edukacyjna w Polsce, powstałą na bazie refleksji po uczestnictwie w 21st International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age w Zagrzebiu (Chorwacja). Uczestniczyło w niej kilkudziesięciu badaczy z Afryki, Ameryki Północnej, Australii, Azji i Europy, w tym grono doktorantów z Indii i grupa japońskich studentów, którzy napisali program do porównywania efektów kształcenia różnych kursów, aby unikać powtarzania treści kształcenia. Polskę reprezentowała jedna osoba. Kraje byłego obozu socjalistycznego dwie – druga ze Słowacji. Tak słaba reprezentacja wynika na tym terenie z braku dyscypliny naukowej Technologia edukacyjna. Polscy pasjonaci i badacze e-learningu, MOOC, a także roli VR, AR i sztucznej inteligencji w edukacji, muszą wykazywać się osiągnięciami w ramach jednej, a czasem nawet dwu innych utworzonych w Polsce dyscyplin naukowych. Dlatego badania edukacji w cyfrowym środowisku nie są w Polsce rozwijane tak sprawnie, jak w innych krajach świata. Również reformy edukacji w Polsce mogłyby być lepiej podbudowane specjalistycznymi badaniami.

Uczestnicy Seminarium zwiedzili Narodowe Muzeum Techniki, mieszczące się w Pałacu Kultury i Nauki. Poznawszy w ubiegłym roku eksponaty Centrum Szyfrów Enigma w Poznaniu znów wspominali polskich kryptologów, którzy po raz pierwszy w Biurze Szyfrów Oddziału II Sztabu Głównego Wojska Polskiego, czyli w Pałacu Saskim w Warszawie, rozkodowali przekazy niemieckiej Enigmy, co nie udało się Francuzom ani Brytyjczykom. A kalkulatory Kopernik produkowano w Toruniu już w latach 30. XX w.

 

Fot. Anna Ślósarz

 

Cyfrowe talenty Polaków warto badać i opracowywać metody ich rozwijania już u dzieci. Służyć temu mogłaby właśnie dyscyplina Technologia edukacyjna.