Przejdź do menu Przejdź do treści

„Political Advertising With the Use of Deep Fakes – Can Deliberative Democracy Really Benefit From This Strategy?”

Pracownik Instytutu dr Mateusz Łabuz, wraz prof. Grażyną Strnad z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, opublikował artykuł zatytułowany „Political Advertising With the Use of Deep Fakes – Can Deliberative Democracy Really Benefit From This Strategy?”. Artykuł ukazał się w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Policy & Internet”.

Dr Łabuz i prof. Strnad wskazali, iż deep fake’i mogą być coraz powszechniej wykorzystywane w reklamie politycznej, umożliwiając politykom zmianę ich charakterystycznych cech lub minimalizowanie deficytów wizerunkowych. Taka strategia została już zastosowana w Korei Południowej, a jej odmiany pojawiły się w USA, Argentynie, Indiach, Indonezji, Szwecji czy Pakistanie, różniąc się skalą i kontekstem wykorzystania. Autorzy wskazali, iż deep fake’i w reklamie politycznej, ze względu na wielowymiarową manipulację, mogą podważać epistemiczną i etyczną wartość debaty demokratycznej, choć mają także potencjał do zwiększania zaangażowania obywateli w procesy polityczne, w szczególności poprzez przezwyciężanie wykluczenia językowego.

Artykuł można przeczytać tutaj: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/polp.70035