Wykład dr Olgi Bobrowskiej w Instytucie Konfucjusza w Lipsku

Tematyka wykładu obejmowała kierunki, metody realizacji i następstwa chińsko-europejskiego dialogu międzykulturowego lat 80. XX wieku, prowadzonego przez animatorów, kuratorów oraz historyków animacji. Choć dialog ten pozostaje procesem dwustronnym i upolitycznionym, należy go także postrzegać jako wyjątkowe i twórcze zjawisko napędzane wzajemną ciekawością. Jego rozwój można analizować z dwóch komplementarnych perspektyw – przepływu inspiracji w toku osobistych wymian i artystycznych praktyk intertekstualnych, jak i zjawiska ustrukturyzowanego, zarządzanego instytucjonalnie jako element wpływu „miękkiej siły”.
Z jednej strony zatem analizie i interpretacji poddane zostały wybrane filmy i teksty A Da (1934–1987) — uznanego i wysoko cenionego artysty animacji, którego wysiłki w kierunku unowocześnienia środków wyrazu filmu animowanego wpisują się w ewoluujący krajobraz animacji końca XX wieku. Z drugiej zaś strony, zaprezentowano badania prowadzone w archiwach największych festiwali animacji na świecie, takich jak Annecy (Francja) i Animafest Zagreb (Chorwacja, wcześniej Jugosławia), które ujawniają interlokutorów i mechanizmy odpowiedzialne za proces wymiany międzykulturowej. Dokumenty z Annecy ukazują strukturalne trudności w przezwyciężaniu nieporozumień kulturowych, natomiast indywidualne kontakty w Zagrzebiu sprzyjały artystycznej współpracy między chińskimi a zachodnimi twórcami kina artystycznego. Badania archiwalne przeprowadzone na europejskich festiwalach, w połączeniu z kontekstualną analizą filmów A Da, rzucają światło na początki chińsko-europejskiego dialogu kulturowego, a jednocześnie na funkcje społeczne i kulturowe kina artystycznego w Chinach epoki Denga Xiaopinga, jak i w Europie u progu upadku Żelaznej Kurtyny.
