dr Paweł F. Nowakowski
Paweł F. Nowakowski – jestem doktorem historii (Instytut Historii Uniwersytetu Jagiellońskiego) i magistrem teologii (Papieska Akademia Teologiczna). Obecnie jestem adiunktem związanym obecnie z Uniwersytetem Pedagogicznym im. KEN w Krakowie, zastępcą Dyrektora Instytutu Literatury. Pełnię również funkcję Redaktora naczelnego międzynarodowego kwartalnika naukowego „Trimarium. The History and Literature of Central and Eastern European Countries”. Jednocześnie prowadzę programy z zakresu publicystyki historycznej w TVP Historia i w kanale „Historia dzieje się!” na Youtube. Jestem Autorem kilku książek, kilkudziesięciu publikacji naukowych, redaktorem czasopism kulturoznawczych i historycznych.
Monografie:
- Maria Magdalena, wyd. Znak, Kraków 2019.
- Marzyciele. Oni wyśnili Niepodległą, (współaut. S. Szefer, P. Legutko), wyd. WAM, Kraków 2019.
- Maryja : biografia Matki Bożej, wyd. Znak, Kraków 2014.
Rozdziały w opracowaniach zwartych:
- Kryzys w kryzysie, czyli Wewnętrzne problemy husytyzmu, [w:] Ecclesia semper reformanda : kryzysy i reformy średniowiecznego Kościoła, wyd. Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana, Krakow 2013, s. 183-194.
Artykuły w czasopismach naukowych:
- Madmen and a Melancholic: Allusions to Health and the Anointing of the Sick in Polemics of the Hussite Period, „Studia Historica Gedanensia”, 2021, t. 12 (2), s. 83-92,
- Cechy husyckich polemik religijnych : zarys zagadnienia, „Studia Środkowoeuropejskie i Bałkanistyczne”, 2016, t. 24, s. 35-44, https://www.ejournals.eu/SSB/2016/Tom-XXIV/art/8678/
- The apostolic mirror of the hussite image, „Folia Historica Cracoviensia”, 2017, t. 23 z. 1, strony 177-191,
Profil seminarium magisterskiego/licencjackiego:
- publicystyka historyczna
- geopolityka i media
- dziennikarstwo telewizyjne
- medialna promocja kultury
- historia mediów
- public history
- możliwości i ograniczenia publicystyki w mediach społecznościowych (Fb, YT, Ig, X, TikTok)
Przykładowe tematy prac (prace licencjackie i magisterskie już wypromowane):
Polskie media wobec konfliktu syryjskiego
Obraz polskiego himalaizmu w krajowych mediach
Cenzura nieformalna w III Rzeczypospolitej na przykładzie publikacji historycznych
Kształtowanie wizerunku kibiców piłkarskich przez polskie media od 1989 roku
Etyka dziennikarska i media społecznościowe. Analiza kontrowersji związanych z aktywnością znanych polskich dziennikarzy w social media
Tendencje rozwoju programów muzyki rozrywkowej w telewizji publicznej
Formy reklamy polskich piw rzemieślniczych w rodzimych mediach
Wizerunek dziennikarza w grach wideo
Kreacja i recepcja społeczna medialnego wizerunku wybranych trenerek fitness