Międzynarodowe szkolenie DiTwin w Maladze: edukacja techniczna i innowacje w sercu Przemysłu 4.0

W dniach 14-18 lipca 2025 r. w Maladze odbył się międzynarodowy kurs edukacyjny w ramach europejskiego projektu DiTwin- Digital Twin for VET schools, którego gospodarzami byli hiszpańscy partnerzy z Universidad de Málaga i Málaga TechPark | Parque Tecnológico de Andalucía. Był to intensywny, pięciodniowy program edukacyjny z udziałem partnerów z Włoch, Hiszpanii, Irlandii, Grecji i Polski, mający na celu pogłębienie wiedzy na temat technologii cyfrowych bliźniaków stosowanych w kształceniu technicznym i zawodowym.
W szkoleniu z ramienia Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wzięli udział współpracownicy Instytutu Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych, który jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację i wdrożenie projektu DiTwin- Digital Twin for VET schools w Polsce.
Przez cały tydzień uczestnicy szkolenia brali udział w sesjach teoretycznych i praktycznych warsztatach w Szkole Inżynierii Przemysłowej. Główne tematy obejmowały:
👉 wprowadzenie do cyfrowych bliźniaków i Przemysłu 4.0,
👉programowanie robotów i korzystanie z laboratorium zdalnego,
👉ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem symulowanych robotów i systemów druku 3D,
👉zastosowania technologii cyfrowych w kształceniu techników automatyki przemysłowej.
Działaniom edukacyjnym towarzyszyła dyskusja i wymiana doświadczeń między partnerami i nauczycielami szkół technicznych i branżowych, a tematowi wdrożenia rozwiązań cyfrowych bliźniaków poświecono sesję pn. „Przydatność cyfrowych bliźniaków w edukacji”. Omówiona została także struktura hashtag#DiTwinHandbook i instrukcji obsługi platformy DiTwin- Digital Twin for VET schools, która jest aktualnie w fazie opracowania.
Projekt DiTwin- Digital Twin for VET schools ma na celu wdrożenie do szkół technicznych i branżowych rozwiązań polegających na zastosowaniu cyfrowego bliźniaka, czyli wirtualnej reprezentacja przedmiotu, procesu lub systemu istniejącego w świecie rzeczywistym, która umożliwia monitorowanie, analizę i symulację w czasie rzeczywistym. Łączy dane ze świata fizycznego z ich cyfrowym odpowiednikiem za pomocą czujników, modeli i interfejsów, oferując nowe sposoby zrozumienia i optymalizacji operacji. Dla nauczycieli i dostawców usług kształcenia i szkolenia zawodowego technologia ta stanowi wyjątkową okazję do zaoferowania uczniom realnych, interaktywnych i pozbawionych ryzyka możliwości nauki, które odzwierciedlają współczesne środowiska przemysłowe.
🧑🏭 Zachęcamy do śledzenia postępu prac projektowych na stronie: 💻 https://www.ditwin.eu/home-ditwin-polski/
oraz w mediach społecznościowych 👥:
https://www.facebook.com/people/DiTwin-Digital-Twin-for-VET-schools/61555848026759/
https://www.linkedin.com/company/ditwin-digital-twin-for-vet-schools/posts/?feedView=all