Przejdź do menu Przejdź do treści

Nowy numer czasopisma Youth in Central and Eastern Europe

Instytut DiSM wydaje min. czasopismo Youth in Central and Eastern Europe. Właśnie ukazał się najnowszy numer.

Problematyka nowego numeru  koncentruje się na sytuacji młodzieży w Europie Środkowo-Wschodniej, ukazując jej codzienne doświadczenia, wyzwania oraz przemiany społeczne, kulturowe i edukacyjne. Zebrane teksty prezentują szerokie spektrum badań nad młodym pokoleniem – jego kondycją psychiczną, funkcjonowaniem w środowisku cyfrowym, zaangażowaniem obywatelskim oraz relacjami z otoczeniem społecznym.

Piotr Długosz przedstawia wyniki badań dotyczących zdrowia psychicznego polskich maturzystów. Analiza pokazuje wysoki odsetek młodych ludzi z objawami obniżonego dobrostanu i stresu oraz wskazuje czynniki ryzyka i ochrony, takie jak wsparcie społeczne czy aktywność fizyczna.

Magdalena Klarenbach bada wyobrażenia przyszłości wśród uczestników Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Autorka analizuje, jak wizje przyszłości – zarówno utopijne, jak i dystopijne – wpływają na emocje, poczucie sensu i sprawczości młodych aktywistów.

Małgorzata Kubacka skupia się na wzorach korzystania z Internetu przez nastolatków, zwracając uwagę na sposoby wyszukiwania i weryfikowania informacji oraz na potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych młodzieży.

Paulina Markiewicz analizuje rolę mediów cyfrowych w życiu młodego pokolenia. Na podstawie badań jakościowych pokazuje, że media stanowią przestrzeń kreatywności, samowyrazu i edukacji, ale również niosą ze sobą ryzyka dezinformacji i przeciążenia.

Dorota Mroczkowska omawia społeczne i kulturowe mechanizmy postrzegania zaburzeń odżywiania wśród młodzieży i młodych dorosłych, wskazując na niską świadomość problemu, stygmatyzację oraz konieczność edukacji zdrowotnej.

Kornel Musiał przygląda się zjawisku migracji powrotnych młodych kobiet z wyższym wykształceniem do rodzinnych obszarów wiejskich. Artykuł ukazuje motywacje, przemiany relacji rodzinnych i nowe role społeczne podejmowane przez powracające absolwentki.

Magdalena Smak interpretuje teorię kapitału społecznego Jamesa Colemana w kontekście polskich liceów, analizując mechanizmy wspierające i utrudniające budowę więzi w środowisku szkolnym.

Krzysztof Wasielewski i Magdalena Smak podejmują temat kształtowania oferty dydaktycznej publicznych uczelni zawodowych w Polsce, identyfikując kluczowe czynniki wpływające na kierunki ich rozwoju.

Tom 12, numer 19 stanowi interdyscyplinarną refleksję nad kondycją młodego pokolenia w Europie Środkowo-Wschodniej. Autorzy i autorki przedstawiają diagnozy, analizy i propozycje działań, które pozwalają lepiej zrozumieć, jak młodzież kształtuje swoją tożsamość, reaguje na wyzwania współczesności i poszukuje miejsca w zmieniającym się świecie.

 

🔗 [ https://ycee.uken.krakow.pl/issue/view/807]